Het ultieme Doe Maar live album |
Post Reply |
Author | |
Wouter J
Top Poster Joined: 06-November-2007 Location: Netherlands Points: 161 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22-Oktober-2009 at 00:40 |
Laten we eerlijk zijn de drie officiële Doe Maar live albums "Lijf and Lijf", "Het afscheids concert" en "Hees van Ahoi" hebben hun sterke momenten en hun zwakke momenten, om maar te zwijgen dat er zoveel meer goede Doe Maar live opnames zijn.
Ik dacht dat het wel eens leuk zou zijn om het ultieme Doe Maar live album samen te stellen met tracks van de drie live albums en opnames van bijvoorbeeld Pinkpop. Hier zijn mijn keuzes van nummers die er beslist op moeten. Mijn eerste keus zou dan ook meteen de afsluiter moeten worden. "Nederwiet" de Jam met de leden van Vitesse en The Golden Earring op de 1982 Veronica PopNacht. Dit vindt ik de aller beste versie van "Nederwiet" ooit ze staan daar op een gegeven moment een groove neer te leggen met 14 mensen, Joost was op zijn allerbest, en Henny gaf het nummer een leuke draai door de baslijn wat te veranderen. Deze stond een tijd geleden on Youtube maar is helaas weer weg gehaald, als de persoon die dit filmpje had ge-upload dit leest, plaats het alstublieft weer terug. Dan wou ik "Dansen met Alice" van "Lijf aan lijf" Van alle versies van de drie live albums is die van "Lijf aan Lijf" toch wel de beste, op "Afscheids concert" verknoeit Joost de Harmonica solo en die van "Hees van Ahoi" klinkt in zijn algeheel nogal sloom. "Dansen" is een Ska nummer, dat hoort energiek gespeeld te worden en die van "Lijf aan lijf" barst van de energie. "Pa" van "Afsheids concert" Ik geloof dat het geluid van Henny's Aria Basgitaar hier de doorslag geeft. Hij speelde het nummer heel stuwend vooral omdat hij tijdens de "Knoop je jas dicht" segmenten de baslijn anders speelde, heel dreigend. Mijn tweede keus zou de versie van "Hees van Ahoi" zijn omdat dat a capella intro toch wel bloed mooi was. "Winnetoe - He-he" van "Lijf aan lijf" Ik heb dit altijd een van de hoogte punten van "Lijf aan Lijf" gevonden, strak gitaarspel van Jan H, de band op zijn best. "Nachtzuster" van "Afsheids concert" Van dit nummer vond ik het altijd jammer dat het niet op "Lijf aan Lijf stond. De versie van "Hees van Ahoi" was niet slecht, mede door dat mooie intro wat vanuit de laatste klanken van "overspel" begon maar die van "Afscheids concert" was krachtiger, dieper van klank. "Nooit meer slapen" van "Lijf aan lijf" Nou heb ik dit nummer altijd een prachtnummer gevonden maar deze versie is gewoon bloedstollend, Tom Barlage's saxofoon solo bezord me nu nog steeds de bibbers. Ik weet het niet zeker maar volgens mij was "The Bed's too big without you" van The Police het voorbeeld van dit nummer. Die lange pauzes tussen de baslijnen en de echo, heel spookachtig, ik vindt het Ernst's beste nummer. "Een nacht aleen" van "Hees van Ahoi" Wat ik van "Hees van Ahoi" altijd kon waarderen was dat ze van die mooie arrangementen voor de nummers hadden gemaakt, ze maakten echt heel goed gebruik van de band en de extra muzikanten. Dit nummer heeft een van die mooie intro's en een pracht van een accordeon solo van Ernst. Een ander goed voorbeeld van dat is "Is dit alles" waar ook zo'n mooie solo sectie in zit zowel op piano als op Trombone. "Zolang" van "Afscheids concert" Alweer zo'n nummer dat mij tranen van ontroering geeft. Plus dat dit de enige officiële live opname is van Doe Maar in de oer-bezetting, met Piet Dekker en Carel Copier. Dat waren de nummers die naar mijn mening op het ultieme live Doe Maar album moeten komen, welke moeten er volgens jullie op? |
|
"Als ik kon toveren dan zou ik mensen aan elkaar voorstellen. Ik zou de professor van de locale universiteit voorstellen aan een shaman van een indianen stam."
- Herman Van Veen |
|
Ane Sybesma
Admin Group Joined: 01-Maart-2003 Location: Netherlands Points: 362 |
Post Options
Thanks(0)
|
In elk geval Je Loopt Je Lul Achterna. Van welk album weet ik nog niet maar die vind ik live altijd fantastisch
|
|
pygmydanny
Top Poster Joined: 05-April-2004 Location: Belgium Points: 5011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wat een leuk idee, Wouter. Kunnen we weer wat van gedachten wisselen. Allereerst vind ik aan alle drie offciciële live-albums wat minpunten. Bij Lijf Aan Lijf mis ik de spontane praatjes van de groep, terwijl de ingestudeerde praatjes op Hees Van Ahoy me ook niks zeggen. En het Afscheidsconcert mocht er ook volledig opgestaan hebben (er missen drie nummers en er is geknipt in het bedankje van Henny!!!) Eigenlijk verdienen de Nederlandse Beatles veel beter. En er bestaan zoveel live-opnames van de groep. Alleen jammer dat er zo weinig van verkrijgbaar is. Er mogen op dat live-album van mij gerust wat verrassingen zitten zoals Repelsteel live vanuit Curaçao of de Antillen Man O Man vin ik op Pinkpop '82 erg leuk ('Dit nummer wil ik opdragen aan alle mannen in de zaal!!!!' zegt Ernst daarvoor) Hé Hé vanop Flaterpop 1982 met een prachtige bassolo van Henny Lajeninaja van Pinkpop '83 (de enige live-uitvoering van dit nummer????) eender welk nummer van Popnacht 82, omdat René daar in topvorm is Dansen Met Alice van Brouwershaven '81 door het aangebreide einde (prachtig!!!!!!) En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus als het van jou mag Wouter, maken we er een dubbelalbum van: 1 met bekende nummers live en 1 met rariteiten (Als De Morgen Komt van Vera '78 etc) etc. etc. etc. |
|
Wouter J
Top Poster Joined: 06-November-2007 Location: Netherlands Points: 161 |
Post Options
Thanks(0)
|
Alvorens hij het nummer begint met "Een man een man, doet wat hij kan met zijn pik vooruit." God weet wat voor een waarheid hij daar verkondigde. Misschien is het een idee om het zo aan te pakken als bij de "Alles" en "Echt alles" compilatie albums. Hier zijn nog wat meer nummers die ik er graag op zou willen zien. "Wat een liefde" Een solo nummer van Joost Belinfante maar vaak live met Doe Maar uitgevoerd. Een lekker maf nummer. "De vrolijke Padvinder" Die stond of "Alles" en ik heb dat altijd een leuke instrumental gevonden. "Te Laat" Ik had ooit een live opname gevonden van dit nummer waar Jan H een snaar had gebroken en hem vervangen en op stemming zette alvorens het nummer te beginnen, Carel's zang was echt fantastisch en Jan H's gitaarspel was zeer fel en agressief, jammer dat we die kant van Jan H's gitaarspel niet meer hoorde, Jan H de rocker. Tja en wat materiaal van de eerste bezetting van Doe Maar zoals "Wees niet bang voor mijn lul" of "Als de morgen komt" het zou moeten bestaan maar ik weet niet waar. |
|
"Als ik kon toveren dan zou ik mensen aan elkaar voorstellen. Ik zou de professor van de locale universiteit voorstellen aan een shaman van een indianen stam."
- Herman Van Veen |
|
DoeMaarDeBand
Top Poster Joined: 24-Augustus-2007 Location: Netherlands Points: 166 |
Post Options
Thanks(0)
|
Zie http://www.doemaardeband.nl/deliveopn.html luister naar VPRO Radio ARchief: - Wees niet bang voor mijn lul (Jansz) - Je liet me staan (Dekker) - Hé hé (Jansz) - Regen (Jansz)
gr van BErry
|
|
Onofficiële Doe Maar fansite!
www.doemaardeband.nl |
|
callie
Top Poster Joined: 18-Augustus-2003 Location: Netherlands Points: 488 |
Post Options
Thanks(0)
|
Doe Maar Net Alsof, als het kan van de 2008-concerten,als iemand goeie
opnames heeft, blijft voor mij wel een ultiemetje. |
|
Callie
www.facebook.com/henny.vrientenfansite www.twitter.com/hennyvrienten www.myspace.com/hennyvrienten www.henny-vrienten.hyves.nl |
|
Post Reply | |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |