Home
Forum Home Forum Home > Doe Maar > Algemeen
  New Posts New Posts
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Ernst Jansz zingt Bob Dylan

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote callie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ernst Jansz zingt Bob Dylan
    Posted: 06-Mei-2010 at 19:38
Dromen van Johanna.
Kreeg een theatergids thuis, komend seizoen staat Ernst met dit programma
in de theaters. In elk geval 13/10 in Eindhoven. Hoop op een mooi plekje!
Callie

www.facebook.com/henny.vrientenfansite

www.twitter.com/hennyvrienten
www.myspace.com/hennyvrienten
www.henny-vrienten.hyves.nl

Back to Top
Roxia View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roxia Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06-Mei-2010 at 22:20

Originally posted by callie callie wrote:

Dromen van Johanna.
Kreeg een theatergids thuis, komend seizoen staat Ernst met dit programma
in de theaters. In elk geval 13/10 in Eindhoven. Hoop op een mooi plekje!

Dankjewel voor dit bericht

Back to Top
Broezeke View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broezeke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-Augustus-2010 at 09:45

En op 6 september verschijnt het nieuwe solo album van Ernst Jansz getiteld Dromen van Johanna. Voor dit album vertaalde hij in twee jaar tijd twaalf teksten van Bob Dylan, voor volledige agenda van de tour www.ernstjansz.com

Back to Top
Lennon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lennon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-Augustus-2010 at 11:26

Hij komt lekker dichtbij spelen (voor mij dan) kan er op de fiets heen :)

Leuk!

Doe maar net alsof
Back to Top
callie View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote callie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-September-2010 at 21:38
net terug van vakantie, iemand de cd al aangeschaft? Hoorde 'm gelukkig
net op radio voorbij komen zondagmiddag.
volgende maand live.
Ook lekker dichtbij ;-)
Misschien tot in Eindhoven.
(dag erna The Nits, ook leuk!)
Callie

Back to Top
Broezeke View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broezeke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-September-2010 at 22:09

Heb de cd eind deze week in mijn bezit. Ook kaartjes voor de voorstelling in Zundert zijn besteld.Ben 2 jaar geleden ook naar een voorstelling van Molenbeekstraat geweest in het Belgische Brasschaat. Was genieten van Ernst! Zal ook nu wel zo zijn!

Back to Top
Antigoon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Antigoon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07-September-2010 at 22:22

Heerlijk hoe deze plaat (zoals zo veel platen tegenwoordig)  gewoon nergens te koop is in de gemiddelde platenwinkel...  Alleen op speciale bestelling *mag*  je het komen kopen, wel voorschieten AUB want we willen wel zeker weten dat U het koopt...

En maar klagen dat ze niks meer verkopen in die winkels...  zucht...

Ben ik nog de enige in nederland die een plaat graag hoort voor hij het koopt?

Edited by Antigoon - 28-September-2010 at 19:09
Back to Top
Antigoon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Antigoon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-September-2010 at 22:40

Wellicht is het jullie ontgaan, vandaar dat ik de link maar even plaats:

http://www.nu.nl/muziek/2333734/ernst-jansz-nooit-klaar-met- doe-maar.html

Nederpopveteraan Ernst Jansz heeft een nieuw album uit, getiteld Dromen Van Johanna. Het voormalige Doe Maar-bandlid vertaalt hierop zijn favoriete nummers van Bob Dylan. “Ik vind dat ik er redelijk in geslaagd ben”, aldus Jansz.

Dromen Van Johanna is het derde soloalbum van Ernst Jansz, na een intensieve carrière met zijn bands Doe Maar en CCC Inc., alsmede productiewerk voor anderen.

Zijn derde langspeler staat in het teken van zijn muzikale held. De zanger en schrijver herinnert zich niet het exacte moment waarop hij Dylan voor het eerst hoorde. “Dat was in ’63, denk ik. Toen was ik 14-15.”

“Ik was geïnteresseerd in dat soort muziek, blues en folk, en hij voegde er iets aan toe. Maar ik hield ook van The Beatles.” Toch is het juist Dylan die hem bij is gebleven. “Een belangrijk deel van het verhaal is dat hij langer is doorgegaan; dat heeft een groot deel van mijn fascinatie bepaald.”

Jansz ziet parallellen tussen zijn eigen leven en dat van Dylan. “We zijn op dezelfde dag geboren, we gingen allebei de muziek in, we zijn allebei beroemd geworden. Succes heeft veel weerslag op persoonlijk vlak. Iets ingrijpends als succes is in belangrijke mate daarvoor verantwoordelijk.”

Gruwelijk

“Ik vermoed dat het heel erg zwaar is”, zegt Jansz over de roem van Dylan. “Het is gruwelijk eenzaam. Er is niemand die ooit eens zegt; ‘doe eens normaal!’.” Ernst Jansz herkent dat uit zijn tijd met Doe Maar. “Ik ben gekapt met dat leven. Het was een keuze.”

“Op het moment van kappen was het helemaal niet moeilijk”, licht Jansz de breuk van de populaire popgroep uit de jaren ’80 toe. “Het was juist fijn. Het is net een schaakspel; nu ben ik weer aan zet.” Toch was het ook moeilijk. “Ik had er moeite mee. Succes is tweeslachtig. Het lijkt geweldig, maar het is benauwend.”

Bevredigend

De schrijver en zanger van hits als De Bom en Belle Hélène noemt het vertalen van Bob Dylan-liedjes “leuk”. “Het is een soort puzzel. Het is ontzettend veel werk. Ik ben er bijna twee jaar mee bezig geweest. Sommige zinnen heb ik een paar jaar over gedaan. Maar het is heel bevredigend als je iets wat onmogelijk lijkt redelijk kunt vertalen.”

In zijn vertalingen wijkt Jansz nauwelijks af van de oorspronkelijke teksten. “Ik voel een soort verplichting dat in stand te houden.” Een echte meerwaarde ziet de zanger dan ook niet in zijn Nederlandse versies. “Het zet de deur op een kier naar de Dylan die mensen nog nooit gezien hebben.”

Struikelblok

Juist de makkelijkste zinnen vormden soms een struikelblok voor Jansz. “De moeilijkste zin om te vertalen was I Want You. Die staat er ook niet op. Ik Wil Je; dat is niks, te plat. Je kunt het alleen maar letterlijk vertalen als het gevoel hetzelfde blijft.”

Het vertalen van het Amerikaanse popicoon bood een mooie uitkomst voor Jansz, die “niet meer zoveel te zeggen” zou hebben. “Ik kan me voorstellen dat dit project invloed heeft op mijn eigen werk; dat ik rijker ben in uitdrukkingsmogelijkheden.” Bovendien doet Jansz lang over een eigen liedjesalbum. “Oh man, ik ben zo traag!”

Klaar

Hoewel het laatste Doe Maar-album (uit 1999) de titel Klaar droeg, betwijfelt Ernst Jansz of Nederland al van de reggaeband af is. “Ik denk niet dat het ooit klaar is. Als je met mensen zo intensief bezig bent geweest, heb je er iets mee. Het was nooit haat en nijd.”

Een complete plaat hoeven we, volgens Jansz, niet meer te verwachten van Doe Maar. “Ik denk dat we nog wel iets nieuws gaan doen, maar geen album; iets kleins, af en toe een nummer.” Ook de grote optredens uit het verleden zijn volgens hem geschiedenis. “Het plezier van live spelen is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de grootte van de zaal.”

De cd met dvd Dromen Van Johanna is reeds verkrijgbaar. De boekuitgave met de cd erbij verschijnt op 14 oktober.

Back to Top
Lennon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lennon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-September-2010 at 07:37
Ik heb t album inmiddels ook in bezit. Ik ben totaal geen Dylan liefhebber, maar het feit dat Ernst deze nummers zingt maakt dat natuurlijk wel goed. Alleen die teksten zijn echt te poetisch en veeeeeeeeeeeeel te vaag voor mijn smaak... (precies de reden dat ik Dylan niet trek, in combinatie met die afschuwelijke stem) en omdat Jansz wel kan zingen... is dit een lekker luisteralbum wat ik op kan zetten wanneer ik iets aan het doen ben, en me niet te veel op de teksten moet concentreren....
Doe maar net alsof
Back to Top
callie View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote callie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Oktober-2010 at 23:04
ik laat me verrassen de 13e en koop daar de cd dan wel, ben heel benieuwd.
Vage teksten mag ik wel...
Callie

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.