Home
Forum Home Forum Home > Doe Maar > Algemeen
  New Posts New Posts
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Een saluut aan Tom "Sammie" America

Post Reply Post Reply
Author
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wouter J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Een saluut aan Tom "Sammie" America
    Posted: 10-September-2010 at 18:42

Tja ik moet toegeven dat ik aanvankelijk weinig over Tom America wist, ik wist wel van het Doe Maar boek dat Gasphetti een van Henny Vrienten's favoriete bands was en hij in het nummer "Doris D" het over Gasphetti had toen hij zong over dat "Prima bandje" Ook in een jaren tachtig interview met Musicmaker betitelt Vrienten America als "de beste song schrijver van Nederland maar we hebben het nog niet door."

Ik bleef de naam Tom America maar meer en meer tegenkomen en ik werd steeds nieuwsgieriger, dus ging ik spitten en ik vond dat hij een persoon is die zich meer met klanken van uitspraak bezighoudt dan met het schrijven van liedjes met een normaal Couplet-refrein enzovoorts stramien.

Zoals dit plaatje van MAM waar Tom America aan zijn moeder vraagt waneer hij voor het eerst een boterham met kaas had gegeten. Het is een geniaal nummer.
http://www.youtube.com/watch?v=t3B5q2bTH7Y

Of het nummer "Ongelofelijk" wat maar uit vijf woorden bestaat.
http://www.youtube.com/watch?v=KVBNG_0nwH8

Volgens een interview met Music Maker in 1988 heeft MAM getourd door Duitsland, Zwitserland en Frankrijk en alhoewel niemand daar Nederlands verstond, begrepen ze wel het creatieve gebruik van taal en klanken in uitspraak.

En toen kwam ik er achter dat Tom America ook voor Kinderen voor Kinderen liedjes heeft geschreven en alweer nummers waar de uitspraak en taal gebruik uniek is, zoals op het nummer "Zomaar"
http://www.youtube.com/watch?v=1Acha2OMt-s

En een van de beste nummers van Henny Vrienten's "De nacht" blijkt ook van Tom America's hand te komen, "Neti La noche" waar America quotes van allochtone bewoners van een wijk van Tilburg over de nacht heeft opgenomen en er muziek op heeft gezet. Een heel mooi broeierig nummer.
http://www.youtube.com/watch?v=35XBhCkkrlU

Dus hier mijn saluut aan een waar Nederlands Icoon: Tom "Sammie" America.
"Als ik kon toveren dan zou ik mensen aan elkaar voorstellen. Ik zou de professor van de locale universiteit voorstellen aan een shaman van een indianen stam."
- Herman Van Veen
Back to Top
Antigoon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Antigoon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-September-2010 at 20:33

hehe ;-)

Ik kom Tom regelmatig tegen in het Tilburgse (hoewel wat minder sinds ik niet meer in "oud noord" woon)  Aardige gozer.

Het is degene links op dit filmpje (rechts als U gewend bent zelf op de bühne te staan)  http://www.youtube.com/watch?v=KVBNG_0nwH8

Het "prima bendje" speelde die avond overigens waarschijnlijk in "de spoel", ach ja..  Ik blijf een Tilbo ;-)

Dat singletje van "ongelofelijk heb ik ook nog ergens liggen, en een track van "een elpee voor het ANC" was ook van hen, volgens mij was dat "eenvoudig verhaal", best catchy spul eigenlijk...   even het internet aanslingeren hier om te kijken of er wat empeedries te scoren zijn....

Hmm

Back to Top
Wouter J View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wouter J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12-September-2010 at 22:13
Hee Antigoon, jij hebt precies hetzelfde filmpje gepast als wat ik postte.

"Als ik kon toveren dan zou ik mensen aan elkaar voorstellen. Ik zou de professor van de locale universiteit voorstellen aan een shaman van een indianen stam."
- Herman Van Veen
Back to Top
Antigoon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Antigoon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14-September-2010 at 22:43
Dat weet ik, maar het was makkelijker het op deze manier te doen dan zeggen "filmpje nummer zoveel" en maar hopen dat jij de post niet aanpast ;-)
Back to Top
Roxia View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roxia Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Oktober-2010 at 20:11

Goh wat toevallig zeg, ik heb hier een cd thuis liggen van de bieb van Tom America die liedjes zing van Jan Hanlo, waar Henny Vrienten op mee werkt, vandaar dat ik hem in huis heb!!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.