Home
Forum Home Forum Home > Doe Maar > De Kuip 2008
  New Posts New Posts
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

rene niet blij

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote doemaaroke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: rene niet blij
    Posted: 30-November-2007 at 10:19

Voorpagina Nieuwsbronnen DeBeurs Discussies Carrière Mijn Pers
Binnenland Buitenland Cultuur Economie Entertainment Opmerkelijk Sport Wetenschap Columns Video Mijn instellingen Drummer Doe Maar wil erkenning
Door: Koster & Jojanneke
Gepubliceerd: woensdag 28 november 2007 23:54
Update: gisteren 00:16

Nog een keer komt Doe Maar samen, op 12 juli in de Kuip. Zonder oud-drummer René van Collem. ‘Ik heb toch 80 procent van de liedjes gespeeld.’

Toen hij gisteravond op Wikipedia keek, las hij nog steeds ‘pijnlijke’ onwaarheden over zijn jaren bij Doe Maar. René van Collem, de ex-drummer van ‘s lands grootste popband aller tijden, zocht zijn naam op in de internetencyclopedie, nadat de Nederlandse Beatles hadden aangekondigd nog één keer te zullen optreden.

Van Collem, die te horen was op succesplaten Doris Day en 4US en de hits Pa, De Bom en 1 nacht Alleen, mag niet meedoen aan de reünie. ‘Ik ben niet gebeld door de jongens’, zegt hij koeltjes. ‘Ze gaan spelen met Jan Pijnenburg, mijn opvolger. Contact onderhouden is niet hun sterkste eigenschap.’

De zin wordt uitgesproken op zakelijke toon, maar ergens zoemt iets van onrust. ‘Ik wil niet rancuneus klinken, maar ik had natuurlijk graag die erkenning gekregen. Ik heb de opkomst van de band meegemaakt en 80 procent van de nummers gespeeld’, verklaart de inmiddels 46-jarige slagwerker.

En hij heeft gelijk. Dat Van Collem, zoon van de legendarische filmcriticus Simon van Collem, wéér wordt overgeslagen is opmerkelijk. De geboren Amsterdammer mocht in 2000 ook al niet meespelen tijdens een aantal reünieconcerten van de band. ‘Toen Pijnenburg later om fysieke redenen toch niet kon spelen, heb ik nog een paar nummers opgenomen op Klaar, hun laatste cd. Daarna is het contact weer verwaterd.’

Het verhaal over Van Collem én Doe Maar is altijd een mysterie gebleven. De mare wil dat de jeugdige drummer – hij was begin twintig – de band werd uitgezet, omdat hij een depressieve drugsgebruiker was. Van Collem: ‘Ik was toen introvert en onzeker, dat is waar. Maar ik ben zelf opgestapt.’

De hype rond de band sloopte hem. ‘Toen ik binnenkwam, op voorspraak van een manager van een reggaeband, was Doe Maar relatief onbekend. Met 32 jaar waren ze drie keer op de radio geweest. Daarna barstte de heksenketel los en liep ik vast. Toen de meisjes flauwvielen, was voor mij de lol eraf. Eens moesten we zelfs door een raampje naar buiten kruipen om te ontsnappen aan de groupies.’ Van Collem heeft maar een keer met een fan gezoend. ‘Kinderen van elf, twaalf en dertien jaar waren het. Niet mijn types.’

De drummer, die tegenwoordig zijn geld verdient als grafisch ontwerper, kan de zaak nu relativeren. ‘Ik had geen begeleiding. Het was voor ons allemaal nieuw. Ik voelde me een buitenstaander. Ernst, Henny en Jan Hendriks, de gitarist, kwamen uit Brabant. Ik was de jonge Amsterdammer.’ Op het podium was er niettemin altijd die chemie, zegt hij. Nog steeds. ‘Toen ik auditie deed, heb ik een kwartier met Henny geïmproviseerd. Dat was genoeg. Die sound staat nog steeds.’ En die drugsverslaving? Gniffel: ‘Ik ben nu vegetarisch en leef gezond. Laat ik het zo zeggen: ik was niet de enige. Ze gaven het goede voorbeeld.’

Foto: Martin Mooij

Back to Top
pygmydanny View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pygmydanny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 10:43
René is trouwens vanavond (30-11) te zien op nederland 3  in het programma Thank God It's Friday (21.45 tot 22.30)
Kijken dus!!
Ik vond René een prima drummer. Op live-opnames is bijvoorbeeld goed te horen of hij achter de drumkit zit of iemand anders (Carel of Jan P)

Edited by pygmydanny - 30-November-2007 at 10:43
Back to Top
Wouter J View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wouter J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 11:32
Renee speelde niet op 4us dat was Jan P die dat album volspeelde. Renee is overigens wel te horen op "Klaar" waar hij samen met Jan P de drum duties doet.

Overigens vindt ik dat Renee niet moet zeuren voor veel mensen is hij nog altijd DE Doe Maar drummer en laten we niet vergeten dat Carel Copier ook niet benaderd is en hem horen we niet klagen.
"Als ik kon toveren dan zou ik mensen aan elkaar voorstellen. Ik zou de professor van de locale universiteit voorstellen aan een shaman van een indianen stam."
- Herman Van Veen
Back to Top
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pygmydanny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 11:35
René drumde op 4US. Jan P enkel op Macho-single, Wat Ze Doet, Lijf Aan Lijf en (ik geloof) De Bom. Jan P ondervond nog te veel last van de vele operaties om op de 4US sessies te drummen...
Back to Top
JeroenG View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JeroenG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 13:01

Ik moet hierin inderdaad pygmydanny gelijk geven, René drumde op 4US. Jan P heeft zowiezo heel weinig gedrumd op studiowerk van Doe Maar. Volgens mij enkel op de nummers die bedoeld waren voor het nooit uitgebrachte 5e album (Macho e.a.) en een deel van de nummers op 'Klaar', maar ook daar speelde hij niet alles in, wederom vanwege de last die hij nog steeds op gezette tijden.

Carel is inderdaad ook nooit benaderd, ook zo typisch. Aan de andere kant is Carel destijds opgestapt mede omdat hij het drummen fysiek minder aankon als ik me goed herinner Ik sprak 'm vorig jaar bij een solo-optreden van Ernst, en toen vertelde hij dat hij wel nog muziek maakt, maar nog steeds niet veel drumt... tenminste, als ik me goed herinner. Aan de andere kant, Carel zong ook bij Doe Maar destijds, dus een gastoptreden als zanger zou wel leuk zijn, net als op het afscheidsconcert.

Edited by JeroenG - 30-November-2007 at 13:02
Back to Top
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pygmydanny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 14:18
Is Carel toen (na Doe Maar) geen bas gaan spelen bij Extralux? Dacht dat hij ook zong in die groep.... (?) (in 't weekend eens opzoeken anders)

Edited by pygmydanny - 30-November-2007 at 14:19
Back to Top
Broezeke View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Broezeke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 18:55

Carel had last van een liesblessure, wat hem belette te drummen, verder was zijn vrouw destijds zwanger, en de combinatie van beide deed hem uiteindelijk beslissen er mee te kappen.

Verder zou het leuk zijn als gewoon weer iedereen die ooit doe maar lid is geweest, weer van de partij zou kunnen zijn in de Kuip, waarom niet? 

Back to Top
doemaaroke View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote doemaaroke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 22:04
Iemand Rene gezien op tv?
Wat had hij te vertellen? Hij zou ook gewoon een paar nummers mee moeten spelen!!
Back to Top
peterho_pqk View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote peterho_pqk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 22:27

Net gemist. Rintje Ritsma werd geinterviewd en volgens mij zag ik Rene op de achtergrond, schijnt dat ie al aan het woord was geweest, jammer.

Misschien uitzendinggemist een kansje?

Mijn Doe Maar Youtube kanalen: http://www.youtube.com/user/DeBomValt en http://www.youtube.com/user/MuziekOneindig MuziekOneindig
Back to Top
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pygmydanny Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30-November-2007 at 22:31

't Is net gedaan. Hij vertelde niet veel, wèl dat hij erg graag mee wil spelen in De Kuip, desnoods samen met Jan P. Ook heeft hij de laatste dagen contact gehad met de andere leden van Doe Maar, maar daarover kon hij niet meer vertellen. En hij vertelde nog dat hij o.a. drumde op Doris Day e.a. Stukken en 4US (op sommige nummers werd met drumcomputer gewerkt).

Daarna speelde de huisband van het programma een medley van tekstueel aangepaste DM-nummers, gezongen door de presentatrice. Op de achtergrond beelden van Doe Maar, van Belle Hélène (Pubertijd '82?)

Hadden ze René gewoon nog heel even laten drummen. Hij kan maar met moeite blijven stilzitten als hij muziek hoort!!

Edited by pygmydanny - 30-November-2007 at 22:35
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.