De dag dat Doe Maar uitelkaar ging |
Post Reply |
Author | |
Lennon
Top Poster Joined: 09-Oktober-2007 Location: Netherlands Points: 543 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09-Januari-2013 at 19:56 |
Ik zal die dag nooit vergeten, maar iedereen hier heeft deze dag anders ervaren denk ik? Lijkt me leuk deze ervaringen hier te delen en te lezen.
Ik zal beginnen. 's ochtends op de radio bij de ochtendshow van Tom Mulder werd Macho gedraaid. Ik was 11, en vond het helemaal te gek dat ie op de radio was. Op zich niet bijzonder, want het was de nieuwe single. Alleen hoorde ik opp de achtergrond bij de afkondiging iets van 'uit elkaar'.... Nou was ik nog niet op zo'n leeftijd dat ik meteen een link legde, en ging dus gewoon zoals altijd naar school. Maar.. tijdens mijn fietstocht door het bos werd ik ingehaald door een moeder van een vriendje.. Ik stond bekend als de grote Doe Maar fan, en ze riep, Hey Leo... Doe Maar uit elkaar he?... Toen kwam het bij mij door dat er toch wel iets aan de hand moest zijn... Enfin, eenmaal op school was het wel duidelijk.. het was over.... Veel snapte ik er niet van, maar het was wel een klote gevoel... want ik was echt gek van dat bandje. Het idee dat ik ze nooit live zou zien... Toen kwamen de afscheidsconcerten.. mocht er niet heen want ik was te jong.. dus maar op tv gevolgd... Later nog ergens een artikel gelezen (denk in Popfoto) waar Jan Peijnenburg zegt: misschien spelen we ooit nog wel eens samen... Weet dat ik toen nog dacht.. yeah right.. gaat m niet worden... Anyway, volgende week lekker naar Vredenburg... want Jantje vertelde toch de waarheid... Jeugdtrauma in 2000 opgelost door Tivoli en 3 shows, en de opnames van de plantage.. en toen moest 2008 en 2012 nog komen! Doe maar was mijn eersre grote muziekliefde, en dat zal altijd zo blijven. Wat super dat we anno 2013 nog naar de heren kunnen kijken in leuke tentjes!!
|
|
Doe maar net alsof
|
|
Sylver
Senior Member Joined: 30-April-2008 Location: Belgium Points: 95 |
Post Options
Thanks(0)
|
Afsheid nooit bewust meegemaakt, wegens veel te jong...
Pas later de muziek leren kennen... en wat grappig is, is dat ik er in het begin totaal geen gezichten kon op plakken (pre-internet-tijdperk). Ik zag wel de hoesfoto's, maar ik wist totaal niet wie wie was en van wie de stemmen waren.
Meestal hoorde ik Henny, dan iemand anders (die dus Ernst bleek te zijn) en tijdens Nederwiet opeens waar een andere stem, wat uiteindelijk Joost bleek te zijn... |
|
twinkelwink
Top Poster Joined: 15-Juli-2007 Location: Netherlands Points: 107 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik was bijna 15 toen het nieuws kwam dat Doe Maar uit elkaar ging.
Ik weet wel dat een aantal meiden uit mijn klas er om huilden, en daar begreep ik niet zoveel van. De muziek bleef toch gewoon bestaan? Die kon/kan je ten allen tijde luisteren, dus tja... dat er geen concerten meer gegeven zouden worden, ja dat was jammer. Ik was eindelijk op een leeftijd dat ik van mijn ouders mocht (ik ben op mijn 13e voor het eerst naar Doe Maar geweest, en daar mocht ik met hangen en wurgen toen heen). Maar naar het afscheidsconcert mocht ik dan weer niet, omdat dat te ver weg was. Gelukkig voor mij mocht mijn toenmalige beste vriendin ook niet, en hebben we het afscheidsconcert op haar kamer samen gekeken, lekker meeblèren met alle liedjes. Maar ik kan me niet herinneren dat ik er 1 traan om gelaten heb (misschien heb ik dat wel verdrongen LOL). Maar de gekte die losbarstte toen de mannen in 2000 weer bij elkaar kwamen, ik had nooit kunnen vermoeden dat ik zo uit mn dak kon gaan voor dat bandje. 6x Ahoy, (waaronder 1x op uitnodiging van iddtv samen met nog 5 fans....staat op de dvd 1 dag Ahoy, en nog 1x gratis op uitnodiging van de Band zelf) 1x Tivoli, De plantage, interview Margriet, interview samen met Ane voor RTL dossier. 2000 Was ook mijn jaar als Doe Maar Fen. Ik verheugde me op elk uitje wat daarmee te maken had, ik baalde als ik thuis niet weg kon om bij de Ahoy te gaan rondhangen....ja ik was in dat jaar 31, maar voelde me 13 haha En wat ben ik blij dat ze nu nog steeds optreden. Gisteren weer naar Tivoli geweest, en ondanks de foutjes (hou ik van, dat laat zien dat ze ook maar mens zijn) en het griepje van Henny, heb ik zo verschrikkelijk weer staan genieten, dat ik erg blij ben nog 2x te gaan. En of dit dan echt de allerlaatste tour is.....geen idee, we zullen het moeten afwachten. |
|
Groetjes, Jeanette
(aka Chrissy 1999-2000chat) |
|
Hampshire
Top Poster Joined: 16-Juli-2008 Location: Netherlands Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja ik was 5 toen ze uit elkaar gingen en vond vooral het idee dat ik ze nooit in het echt zou zien echt niet leuk ( ik had toen eens moeten weten....) Maar ik zag ook het voordeel er van in. Veel plaatjes van doe maar overal in de kranten, mooi voor in mijn plakboek. Ik heb de foto uit de krant zelfs nog met potloden ingekleurd. Ik heb hem nog steeds ergens.
Daarna kwam het afscheidsconcert dat ik van mijn ouders 's middags live op tv mocht kijken dit was voor het eerst dat ik ze ergens anders zag dan bij toppop en vond het super. Doe maar was er daarna mee opgehouden maar ik niet. Ik bleef de platen nog gewoon draaien met mijn vriendjes en vriendinnetjes en ging uit mijn dak toen mijn vader voor mij op de kermis een doe maar sjaal won! Ook ben ik al die jaren door gegaan met het snuffelen naar buttons etc op vlooienmarktjes ed.. Maar nu vind ik het wel geweldig dat ik het diverse keren live heb mee mogen maken en vind het ook super dat Rene dit jaar van de partij is. Die wilde ik erg graag een keer live horen. Edited by Hampshire - 11-Februari-2013 at 23:55 |
|
callie
Top Poster Joined: 18-Augustus-2003 Location: Netherlands Points: 488 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nooit vergeten die dag. Ik huppelde als een roze/groen gup door het leven en was net geen 12 toen het werd aangekondigd, alleen ik had het journaal niet gezien, juist die avond stond het niet op, zoals elke avond in huis altijd het geval was. Ik roze/groen naar school, 6e klas, iedereen keek me verbijsterd aan, de leraar vroeg me buiten al waarom ik geen rouwbandjes droeg. Ik had geen idee waar het over ging. Doe Maar stopte ermee. Mijn klasgenoten vroegen of ik niets had gehoord. Ik geloofde er nix van. Tot mijn beste vriendinnetje van toen bevestigde wat de rest zei. En ze begon erbij te huilen. 'Heb je het echt niet gehoord, tis echt waar'! Nee, het was niet waar, waren ze nou helemaal van de pot gerukt, de hele school was gek geworden. Doe Maar uit elkaar, ammehoela!
De hele dag was ik van slag, boos, verdrietig. Thuisgekomen, krant gepakt en jawel, daar stond het in. Harmen Siezen kon overigens nix meer goed doen, want die had het verteld in het journaal. Het artikel heb ik jaren later nog gevonden. Mijn broers vonden het kostelijk, mijn moeder was blij want ze was het moe, 2 meiden in huis die hun hele kamer met posters hadden behangen (mijn zus Ernst, ik Henny en in het midden Doe Maar posters) en steeds dezelfde muziek draaiden. Zeker die lul die achterna werd gelopen vond ze een schande. Pa begreep niet wat er zo erg was. Ik was te jong voor de afscheidsconcerten en mocht niet gaan, zoals pinkpop 83, toen mijn broers gingen en ik me de hele dag heb opgesloten op mijn kamer. En dat er ook nog iemand was die het lef had een appel tegen Henny's gezicht te gooien. Ik kon het mijn moeder niet vergeven, die besloot dat ik niet mocht gaan. Op haar verjaardag kwamen de afscheidsconcerten op TV. Ik heb alles bij elkaar gehuild. Ik zou ze nooit zien spelen, en thuis waren ze dat schuld. Toendertijd was voornamelijk Henny voor immer en altijd onbereikbaar. De eerste LP Geen Ballade ben ik op vinyl en cassette gaan kopen en ik vond het nog geweldiger dan de muziek van Doe Maar. Alleen dat album, van die man, was zo'n groot succes niet. Ik snapte er nix van, uit het oog uit het hart, Nederland was Vrienten vergeten ofzo!? Ook zijn tweede solo album was geen dikke hit, maar verdomd goed. 2000. Zaterdagochtend. Postkantoor, rij voor de deur. 2 en 3 mei, reunie Ahoy. Ik was aan de beurt, beide concerten uitverkocht. Ik plofte zoiets! Binnen een paar minuten -tig concerten erbij, ik met mijn zus op 5 mei naar ons bandje. Voor de allereerste x. Ze kwamen op na de Eboman-compilatie, en helaas, een ware black-out. Ik weet van dat hele concert helemaal niets meer. Stond ergens halverwege de zaal en verder....? Geen idee. 16 jaar op gewacht, maar dat overkwam me dus echt. Behangen met 45 buttons, sjaaltje, polsbandje, alles uit de kast gehaald, want ik had alles bewaard en mijn moeder ervan verzekerd dat er ooit een moment kwam dat ik naar Doe Maar ging. 2008: Aardige Jongens met Boeijen en Hofstede, in Eindhoven voor de eerste keer een gesprekje gehad met Vrienten. Goh, wat vond ik 'm toch een klein mannetje. Dat was me nooit opgevallen. Sinds dat jaar heb ik de fansites over zijn werk, en hij vond het prima. Toen de Kuip en nu alweer naar het eind van Glad ijs na SiR. Het mooiste was het concert in Austerlitz, klein, intiem, onverwacht, een verrassing waar ik vroeger van droomde, Doe Maar in een klein zaaltje zonder flauwvallende meisjes en gegil. (Want die meisjes waren schuld dat de band er uiteindelijk wel mee moest stoppen!) Die avond was ik eigenlijk hartstikke ziek, maar geen haar op mijn hoofd dat ik dat voorbij liet gaan. Goh Lennon, je zet me in een trip down memory lane. Meteen denkende dat Doe Maar sinds 31 jaar een rosso draad in mijn leven is. Geldt overigens ook voor Nena, die in dit land onderhand vergeten is, die ook nog met Doe Maar op de bewuste pinkpop stond en die ik in 2002 pas voor het eerst live zag. Ik ga straks mijn plakboeken er eens bijpakken! ;-) Ben benieuwd naar andere ervaringen! |
|
Callie
www.facebook.com/henny.vrientenfansite www.twitter.com/hennyvrienten www.myspace.com/hennyvrienten www.henny-vrienten.hyves.nl |
|
Ane Sybesma
Admin Group Joined: 01-Maart-2003 Location: Netherlands Points: 362 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik was negen jaar toen Doe Maar stopte. Ik hoorde het op school en ook ik geloofde er helemaal niks van. Totdat ik thuis kwam en mijn moeder mij vertelde dat het echt waar was! Wat een verdriet! Mijn broer die ook fan was riep als eerste dat hij het stukje uit de krant wilde hebben. Dus ik mijn oma in tranen gebeld of ik het stukje uit haar krant mocht hebben. Gelukkig kreeg ik het stuk van mijn oma. De rest van de dag aan de radio gekluisterd en dingen opnemen. 's Avonds bij Countdown vertelde Annet van Trigt dat Doe Maar een afscheidsconcert zou geven maar ja, daar was ik veel te jong voor. In die tijd zond de KRO als enige omroep uit op zaterdagmidag en na veel brieven en telefoontjes besloot die omroep om het middagconcert live uit te zenden. Het avondconcert kwam een paar maanden later op TV. Dus gelukkig kon ik het concert toch nog zien! In 1999 met een vriend afgesproken dat als Doe Maar ooit weer zou optreden we er heen zouden gaan al zou het 1000 gulden kosten. Een paar weken later werd de reunie aangekondigd! Het begon weer te kriebelen en heb meteen een website gemaakt met wat oude knipsels. Twee maal zag ik een try out (Groningen en Zwolle) en vier maal Ahoy. Een nieuwe CD en een live-album. Leuke contacten met andere fans, meegewerkt aan twee tv programma's, interview in het AD, kortom mijn Doe Maar periode was "Klaar". De Kuip en Sir waren voor mij een leuke bonus waar ik geen try outs van heb bekeken maar enkel 1 concert. |
|
Angeline
Top Poster Joined: 17-November-2011 Location: Netherlands Points: 104 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik was 17 jaar toen Doe Maar uit elkaar ging. Ik stond 's morgens op en mijn familie vertelde mij dat Doe maar uit elkaar was. Ik geloofde er niks van. Op school werd er ook over gesproken. En daardoor begon ik aan het nieuws te twijfelen. Maar echt geloven kon ik het nog steeds niet. Ze waren net met een nieuwe l.p. bezig dus waarom zouden ze er nu mee stoppen. Eenmaal thuis hoorde ik het vreselijke nieuws op de radio. En toen kon ik er niet meer om heen. Ik was erg verdrietig.
Ik had nog nooit een concert van Doe Maar gezien. En dacht dit zal ook wel nooit meer gebeuren. Maar gelukkig kwamen de afscheidsconcerten. Ik ben naar het avondconcert geweest. En vond het echt geweldig. Dit was mijn eerste concert en ik dacht dit is ook meteen mijn laatste. Maar ik ben altijd blijven hopen dat ze nog eens zouden optreden. En die hoop is, gelukkig, uitgekomen. Na de Glad Ijs tour maar weer blijven hopen. Je weet het met Doe Maar maar nooit. |
|
peterho_pqk
Top Poster Joined: 02-September-2004 Location: Netherlands Points: 257 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ben misschien een van de jongste Doe Maar fans op dit forum.
In april 1984 was ik namelijk 1 jaar jong :), dus kan er niet veel over zeggen. De RTL documentaire en verschillende specials over Nederpop gaven mij wel de indruk hoe het toen was. Ik vergelijk het met de boyband Take That toen Robbie Williams solo ging en de band uit elkaar ging. Het is ongeveer hetzelfde. Tieneridolen, posters, band uit elkaar, fans verdrietig, afscheidsconcerten, etc... maar uiteindelijk kwamen ze tien jaar later weer bij elkaar. Ik was geen fan van deze band, maar kon me wel voorstellen hoe verdrietig de fans waren. Dus wat dat betreft heb ik wel beetje een beeld van hoe het toen was in 1984.
Edited by peterho_pqk - 01-Februari-2013 at 18:24 |
|
Mijn Doe Maar Youtube kanalen: http://www.youtube.com/user/DeBomValt en http://www.youtube.com/user/MuziekOneindig MuziekOneindig
|
|
doemaar down under
Newbie Joined: 02-Maart-2013 Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik ben denk ik een van de "oudere" fans.
Myn nichtje was in dat tentje waar ze voor 5 man op traden en stopte voor iemand die moest pissen...haha..echt gebeurt..Henny blijft het vertellen... Van af 1980 fan, de eerste lp die ik kocht was Skunk, de tweede was de eertse zwart-wit lp, er waren toen nog geen andere, die moesten allemaal nog uit komen, dus ik leefde met Doe Maar mee gedurende 1980 tm 1984. Het afscheids concert was gelukkig in Den Bosch, ik woonde vlakbij, was bijna 16 jaar, mijn ouders stemde toe, dus ik was erbij...de laatste keer. 1999 : Ik had inmiddels, een kind, een huis, een auto en mekaar, en weet je wat het geval is, ik zocht iets meer en ik wist waar: we gingen emigreren : down under ! Een jaar voordat we emigreerden kwam Doe Maar weer bij elkaar voor even : in 2000 Tijdens dat concert was het erg raar, het was inmiddels zo'n 16 jaar geleden toen ik bij het afscheids concert stond, nu inmiddels 32 jaar, de leeftijd die de jongens van Doe Maar toen hadden, de liedjes waren veel meer te begrijpen, als toen ik daar als tiener stond. Wel grappig al die verschillende leeftijden tijdens het concert, jong en oud, en we zongen alle liedjes nogmaals uit volle borst meer. Jammer ik woon nu te ver weg voor de concerten, maar er klinken liedjes van Doe Maar hier Down Under en ik zing ze nog steeds uit volle borst mee, wel in de auto met de ramen dicht, of als ik alleen thuis ben. Voor mijn verjaardag vorig jaar heb ik "de Box" van Doe Maar gehad, leuk hoor, dat was weer even down memory lane. Mijn eigen "box" met alles wat ik bewaard had van Doe Maar, buttons, sjaaltjes, popblad knipsels, etc, is helaas verloren gegaan, na vele verhuizingen door de tijd. Deze site is dan ook fantastisch, ik zie die magazines weer en weet nog dat ik ze kocht, welke posters ik aan de muur had, etc. Ik heb nog steeds alle lp's, singeltjes en video opnames bewaard, wij hadden een vcc recorder in 1983, en kon dus van tv opnemen. Lp geen Balade van Henny. Ook de boeken van Ernst Jansz en lp van CCC inc. Van Joost : 3 heren. Kaart van Ernst Jansz die hij aan mij geschreven heeft, blijft een van mijn treasured items. Fantastisch om weer even terug te gaan in de tijd. Ik hoop dat ze nog een keertje optreden en dat ik dan toevallig in de buurt kan zijn, zal ze zeker bezoeken !!! Edited by doemaar down under - 02-Maart-2013 at 02:51 |
|
DOEMAAR IS LOVED DOWN UNDER
|
|
Lennon
Top Poster Joined: 09-Oktober-2007 Location: Netherlands Points: 543 |
Post Options
Thanks(0)
|
Leuk verhaal vanuit Australië :) en welkom op dit forum!!
|
|
Doe maar net alsof
|
|
Post Reply | |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |