Concert Lotto Arena - Een kritische terugblik
Printed From: Doe Maar Forum - Doe Maar
Category: Doe Maar
Forum Name: Algemeen
Forum Description: Alles wat je kwijt wilt
URL: https://www.doemaarforum.com/forum_posts.asp?TID=930
Printed Date: 21-November-2024 at 22:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Concert Lotto Arena - Een kritische terugblik
Posted By: Sylver
Subject: Concert Lotto Arena - Een kritische terugblik
Date Posted: 27-Januari-2013 at 01:31
De Nederlandse band Doe Maar was begin jaren ’80 het middelpunt van zo’n
overweldigende mediahype dat de leden besloten te stoppen, tot groot verdriet
van hysterische tienermeisjes en andere fans. In relatief korte tijd heeft de
band een groot aantal ska- en reggaenummers geschreven, waarmee ze bekend kwamen
te staan als een van de beste popbands van Nederland. Nu zijn we dertig jaar
verder, de jongeren van toen zijn de veertigers van nu en komen naar een
reünieconcert van hun vroegere helden. Doe Maar heeft in 2012 een succesvolle
reeks concerten gegeven voor het populaire Symphonica in Rosso en de
bandleden hadden naar eigen zeggen de smaak zo te pakken dat ze besloten om nog
een tour te doen. De band geniet in België ook een zekere bekendheid, vandaar
dat deze Glad IJs tour naar de Lotto Arena trekt. Reünieconcerten zijn
erg populair dezer dagen en leiden altijd tot de volgende vraag: Wordt dit
simpelweg het opvoeren van het bekende repertoire, of valt er ook een modern
tintje aan de muziek te ontdekken? In het publiek bevinden zich uiteraard veel veertigers, maar ook een aantal
jongere mensen. De zaal is nagenoeg vol wanneer het voorprogramma opkomt: Herman
in een bakje Geitenkwark. Deze vier heren timmeren in Nederland aardig aan de
weg met hun komische a capella kunsten. Met slechts vier stemmen zetten ze een
volwaardig popensemble neer en brengen ze onder andere een ode aan een vrouw uit
het publiek en aan de smoothie. Herman in een bakje Geitenkwark kan zeker de
theaterzaaltjes in België vermaken en voor een inleidend kwartiertje zijn ze
hier ook best geschikt, al werkt hun laatste vierstemmige remix wel wat op de
zenuwen. Tot groot plezier van het publiek start na afloop van het voorprogramma
direct de schimmige intro van Doe Maar Net Alsof.
De bandleden betreden het podium en wanneer Ernst Jansz achter zijn toetsen
staat, doemt vanuit de schaduwen Henny Vrienten op en begint de uitstekende doch
kalme opening van de avond. De zevenkoppige band blijft ook met Zoek Het
Zelf Maar Uit nog even in deze vrijdagavondsfeer hangen, waar iedereen nog
wel even moet opwarmen. Doe Maar speelt en zingt echter wel erg goed,
zo goed dat je als luisteraar best benieuwd bent naar wat de band zou kunnen met
nieuw repertoire. Dit is er uiteraard niet, maar het valt wel op dat er in de
uitvoering van de muziek veilige keuzes worden gemaakt; de band richt zich toch
met name op het oude publiek. Dit is een eerlijk doel, maar allicht had er een
fris tintje gegeven kunnen worden aan een aantal nummers. Het is namelijk wel
merkbaar dat de zaal nog niet echt loskomt. Pas wanneer Joost Belinfante zijn
komische uitvoering van Nederwiet geeft, is het publiek toch wel
enthousiast.
Het valt ook Vrienten op dat zelfs bij Sinds 1 Dag of 2 de tribune
niet in beweging te krijgen is. Wat niet meehelpt is dat de band zelf relatief
rustig speelt. Uiteraard vertonen Jansz en Vrienten genoeg mimiek en beweging om
het publiek te vermaken, maar de rest staat vrij statisch op een toch al
ingetogen podium. Het decor heeft namelijk weinig extra’s te bieden. Het meest
uitspringend is de rode trompet van Joost Belinfante. Maar dan zijn er nog de
grote gloeilampen boven de band. Wanneer er een kapot gaat moet deze, onder
grote hilariteit van zowel band als publiek, op het podium vervangen worden.
Terwijl Jan Hendriks het mooie De Vrolijke Padvinder speelt, draait de
reparatieploeg een nieuwe lamp in. Het blijkt namelijk dat deze lampen, wanneer
ze eenmaal kapot zijn, naar beneden kunnen vallen. En zo enerverend hoeft het
natuurlijk nou ook allemaal weer niet.
Dit grappige intermezzo lijkt zowel publiek als band goed gedaan te hebben,
want tijdens Dansen met Alice en Radeloos zijn beide eindelijk
opgewarmd. Pa is een hoogtepunt, waar alles voor het eerst echt bij
elkaar komt. Hierna staan ook de tribunes voor Doris Day, Belle
Hélène en Smoorverliefd. Het heeft lang geduurd, maar op het eind
brengt de band de zaal echt in vervoering. Als toegift spelen ze uiteraard 1
Nacht Alleen en De Bom. Je loopt je lul achterna is een
gepast einde en de band buigt nog maar eens en loopt af, misschien wel voor de
laatste keer in België.
Het is fijn dat na lang wachten het concert toch een echt feest werd. Op deze
manier tilt Doe Maar de avond uit boven een risicoloos reünieconcert en was het
ook interessant voor mensen die niet met de muziek zijn opgegroeid. Er hadden
misschien frissere keuzes gemaakt kunnen worden in decor en uitvoering, zeker
gezien het succes van Symphonica in Rosso, maar op het eind kon dat het
publiek niet deren en dat is uiteraard het belangrijkste. De energie en
kwaliteit van Doe Maar doet de hoop leven dat ze toch nog eens een tour zullen
maken en er dan een schepje bovenop doen.
< Lisanne Walma > |
Bron: http://concertnews.be/recensietonen.php?id=1864&kop=Doe%20Maar" rel="nofollow - http://concertnews.be/recensietonen.php?id=1864&kop=Doe Maar
Ik kan dit verslag enkel en alleen maar bijtreden. Om eerlijk te zijn was dit toch wel wat een teleurstelling...
Voor het eerst bijna exact dezelfde setlist als SIR - dat ze dezelfde nummers spelen, tot daar aan toe... maar dan ook nog eens in dezelfde volgorde... Vreemd...
Maar wat me vooral stoorde was dat men blijkbaar niet de minste moeite heeft gedaan om de arrangementen wat aan te passen. Ze speelden bijna alles hetzelfde als op de plaat... Bovendien klonk het bij momenten ook wel wat 'leeg' - ik miste precies af en toe wat extra instrumenten. In 'De Kuip' had ik dat gevoel bijvoorbeeld totaal niet...
Waar is Doe Maar gebleven die op de vorige reünies nog stond te improviseren en af en toe eens een extra solo'tje speelde? Nu was het wel héél veilig en ook al zijn ze nog altijd zeer goeie muzikanten, voor mij was er weinig magisch aan. Het was te geforceerd...
Versta me niet verkeerd... het blijft nog steeds mijn favoriete bandje, maar dit concert (of deze tournee) is allesbehalve memorabel te noemen... Een zeer gemiste kans, want ze hebben zo veel meer in zich...
Nee, wat mij betreft is het nu zeker en vast niet 'klaar' - ze kunnen veel beter...!
|
Replies:
Posted By: Antigoon
Date Posted: 27-Januari-2013 at 09:34
Een paar kanttekeningen bij dit verslag... Als eerste, JLJLA is op SiR niet gespeeld, de setlist is dus aangepast. Ook schijnt er op andere concerten een medley gespeeld te zijn en dat kun je toch wel degelijk een aanpassing noemen van de show. Misschien is de setlist wel enigzins aangepast omdat DM in vlaanderen minder impact gehad heeft als in de rest van de lage landen en men dus minder bekend is met het werk (hoewel, in de Roma te Borgerhout ging het dak er behoorlijk af een paar maanden geleden)
NATUURLIJK spelen ze veilig repertoir, en ik zeg dat met nadruk want dit is wat het grootste deel van het publiek wil horen. Nieuw materiaal is leuk voor mensen zoals jij en ik, een obscure lied dat al 30 jaar niet gespeeld is vinden wij GEWELDIG.. maar het grootste deel van de kaartjeskopers zit daar echt niet op te wachten.
Die willen gewoon de hits waar ze voor betaald hebben. Veilig, maar gewoon zoals het grootste deel van het publiek het wil...
|
Posted By: callie
Date Posted: 27-Januari-2013 at 13:11
Naar alles wat ik hoor en lees sinds de start van Glad Ijs lijkt me dit een vrij eerlijke recensie. Het gaat inderdaad om wat de meute wil horen, en dat zijn de gangbare nummers. Het gaat om het sentiment, een stuk kwaliteit lijkt op een lagere plaats in het rijtje. In dit forum hoort m.i. iedereen liever 'Wat ze doet', 'Wegwerpaansteker', 'Grote Broer',' nummers van Klaar etc., toch denk ik dat DM zelf weet dat dit in de massa niet gaat werken. Jammer maar helaas. Ik kan na 2 februari pas zelf oordelen, ga heel veel plezier hebben, verheug me er enorm op, maar blijf hopen op ooit kleinschalige shows met juist onbekender werk. (tegen die tijd moeten wij er zelfs al bij gaan zitten;-) )
------------- Callie
www.facebook.com/henny.vrientenfansite
www.twitter.com/hennyvrienten www.myspace.com/hennyvrienten www.henny-vrienten.hyves.nl
|
Posted By: Angeline
Date Posted: 27-Januari-2013 at 18:34
Ik kan mij absoluut niet vinden in deze recensie. Nu ben ik er in Antwerpen niet bij geweest. Maar ik ben wel 2 keer in Utrecht geweest en in Enschede. En ik kan mij niet voorstellen dat de setlist in Antwerpen anders was. Er worden 3 andere nummers gespeeld dan bij Symphonica en de volgorde is ook niet hetzelfde. En dat het publiek niet enthousiast was zegt meer over het publiek dan over Doe Maar. In Utrecht en Enschede was de sfeer wel heel goed. En beter dan bij 2 concerten van Symphonica. Tuurlijk zou ik het ook heel leuk hebben gevonden als ze een paar nummers hadden gespeeld, die ze weinig spelen. Maar je wist van te voren al dat ze dit niet zouden doen. Ik vind Doe Maar in deze tour heel goed en ik heb erg van ze genoten.
|
Posted By: Sylver
Date Posted: 27-Januari-2013 at 19:37
Antigoon wrote:
Veilig, maar gewoon zoals het grootste deel van het publiek het wil...
|
Ja, maar met "veilig" bedoel ik dan vooral dat ze hun nummers gewoon spelen op een "veilige" manier.
Gewoon eens improviseren, inspelen op hun publiek, hier en daar eens een andere solo, Ernst die zich eens helemaal mag uitleven op zijn schuifschaal, ... het is er allemaal niet meer bij en dat vind ik o zo jammer...
|
Posted By: fixo
Date Posted: 28-Januari-2013 at 13:20
Ik vond het een geweldig concert; publiek was wél enthousiast en heb
Henny toch aantal keer weten te improviseren. Weet al niet meer welk
nummer maar op een bepaald moment zag en hoorde je hem paar keer slappen
op zijn bas en zag je de andere heren lachen.
Ook in 2000 was ik erbij maar voor mij persoonlijk was dit net een beetje "te veel", met die verhogingen op podium, dansjes, achtergrondkoortje en toestanden. Zo was Doe Maar toch niet?
Vrijdagavond leek het wel even terug begin jaren '80 en dat had ik in 2000 en 2008 niet: ikzelf zat redelijk ver van podium maar hoe ik Henny in zijn typische bewegingen over het podium zag slepen (net zoals op mijn oude VHS tapes), het kostte echt geen moeite om er helemaal in op te gaan en het leek precies zoals vroeger! :-) .
Dat de meeste bezoekers pas uit hun dak gaan toen Pa, Doris Day en consoorten werd gespeeld is natuurlijk logisch maar dat sprak mij eigenlijk minder aan. Ik genoot erorm van OK, Hé Hé, Hetzelfde Meisje en Nachtzuster bvb en ben blij dat ik het mocht meemaken!
groeten, Geoff Doe Maar - het beste uit de Nederpop http://users.telenet.be/doemaar" rel="nofollow - http://users.telenet.be/doemaar
|
Posted By: Lennon
Date Posted: 29-Januari-2013 at 09:28
De mannen stralen enorm veel pelzier uit, en dat is een enorme kick om te zien.
Dat het publiek niet mee gaat ligt naar mijn mening ook aan het publiek..
Dat de setlist wel eens wat mag worden aangepast vind ik ook.
Dansen met Alice bijvoorbeeld hebben we wel gehoord nu.. Natuurlijk zijn er nummers die ze wel zullen moeten spelen omdat men het wil horen (en da's logisch) maar haal Dansen met Alice, Rumah Sajah, 1 nacht alleen, er ook es uit.. en dan heb je met de 3 nieuwe toevoegingen erbij al zes andere nummers tov SIR.. maar goed, ik ben me er van bewust dat dit niet gaat gebeuren...
Ze spelen wat dat betreft inderdaad op veilig.. maar ik snap dat volkomen.... Vraag en aanbod..
------------- Doe maar net alsof
|
Posted By: Amorax
Date Posted: 29-Januari-2013 at 15:22
Dat het publiek pas loskwam bij het kapot gaan van een lamp is natuurlijk onzin. Kijk eens naar de nummers die gespeeld worden. Dansen met Alice, doris Day en Belle Hélène zijn veel meer up tempo dan bijvoorbeeld Doe maar net alsof. De zaal reageert daarop. Ze hebben ooit eens Doris Day als eerste nummer gedaan. Dan is de zaal meteen vanaf het begin al los. Misschien toch de setlist eens omgooien.
|
Posted By: jonkofied
Date Posted: 02-Februari-2013 at 13:34
Ikzelf vond het een superconcert,moet toegeven die belgen hebben het ritmegevoel van een curryworst,maar het lag zeker niet aan doe maar, Ze waren uitmuntent
------------- beat your meat
|
Posted By: fixo
Date Posted: 02-Februari-2013 at 14:33
Jonkofied,
Helemaal niet slecht bedoeld wat ik nu zeg (als Belg): maar als jij er ook bij was, of sowieso in Antwerpen geregeld zou komen (mag ik zeggen de meest Nederlandse stad van Vlaanderen zowel qua inwoners en toeristen? Net over de grens weet je en sowieso in trek bij de Noorderburen zoals wij zeggen), dan heb je allicht ook gemerkt/gezien/gehoord dat het merendeel van de bezoekers in feite Nederlanders waren, niet? Was in 2000 trouwens ook zo en wat mij betreft als Nederland fan prima zo!
Dus curryworst, boulet, rookworst of frikandel: als je van mening bent dat het ritmegevoel niet juist was, het lag misschien wel aan "het publiek" maar zo maar even "de belgen" zeggen, beetje raar, niet?
|
Posted By: Antigoon
Date Posted: 02-Februari-2013 at 15:11
Ik vind de Vlamingen (Belgen, wat zijn dat?!?) een stuk beter swingen dan Nederlanders, en als je echt een publiek wil mee maken dat uit z'n dak gaat dan moet je eens naar Duitsland gaan...
Sterker nog, ik ga regelmatig naar concerten in het buitenland van sommige bands en sla het concert in Nederland over VANWEGE de afwachtende houding die de gemiddelde concertganger in Nederland heeft... (al helemaal als dat concert ook nog eens "boven de rivieren of in de randstad" is want daar wordt dat alleen maar erger...
Afgelopen Oktober me dus ook prima vermaakt in de Roma, daar kon geen Nederlandse zaal tegenop!
|
|