bespreking eerste LP |
Post Reply |
Author | |
pygmydanny
Top Poster Joined: 05-April-2004 Location: Belgium Points: 5011 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29-Maart-2006 at 18:07 |
Hier een bespreking van hun debuutelpee. Weet wel niet uit welk blad het komt. Weet iemand dit?? Doe Maar – Doe Maar ** op ***** Hoewel de Nederlandstalige popmuziek prima in de lift zit, kan ik me nauwelijks voorstellen dat dit kwartet een positieve bijdrage zal leveren aan de ontwikkeling van deze muzieksoort. Doe Maar zit boordevol flauwe aftreksels van Caraïbische muziek (reggae en calypso), overtuigt nergens en de teksten –soms nauwelijks verstaanbaar- mogen dan wel waar wezen, mij vermoeien ze alleen maar. De heren Jansz, Hendriks, Dekker en Copier moeten maar doen wat ze niet laten kunnen, als ze mij met hun “moderne muzikale kunsten” maar niet meer lastig vallen. Jaap
Edited by pygmydanny - 29-Maart-2006 at 18:07 |
|
pygmydanny
Post Options
Thanks(0)
|
Dit komt uit de Free Special van mei 2000: Zoeken naar een eigen stijl is een fase die bijna iedere nieuwe popgroep doorloopt. Dat geldt zeker ook voor Doe Maar. Vier musici, te weten Ernst Jansz, jan Hendriks, Carel Copier en Piet Dekker, komen in 1979 met een titelloos album. Een bonte verzameling van 13 liedjes, die qua stijl van de hak op de tak springen. Welke stijl het meest aanspreekt, gaan we op een volgende plaat uitwerken, een beetje van die gedachte. Het merendeel van de liedjes is geschreven door Ernst Jansz. Na het openingsfeestje Anita en het new-wave achtige Whisky Coke trakteert de jonge band op het controversiële rock’n’roll liedje Wees Niet Bang Voor Mijn Lul. Karneval, het slotstuk, klinkt als een afgeraffeld dansliedje, maar ronduit leuk zijn Hé Hé, Ik Zou Het Willen Doen en Als De Morgen Komt, nummers die de basis vormen voor de latere Doe Maar-stijl. |
|
pygmydanny
Post Options
Thanks(0)
|
De eerste bespreking (helemaal bovenaan) kwam dus uit Muziek Express (januari 1980)
|
|
pygmydanny
Post Options
Thanks(0)
|
Nog eentje om het af te leren, dan maar... Uit Hitkrant 46 (1979) deze driesterrenbespreking: 'Doe Maar maakt doe-muziek, swing-muziek, feest-muziek; muziek die vrijheid oproept.' Dit is te lezen in de bio van de nieuwe groep Doe Maar, die zich niet achter Engelstalige teksten verstopt, maar gewoon haar moerstaal zingt. Deze in medio '78 opgerichte groep bestaat uit Ernst Jansz, die we nog kennen van het roemruchte CCC Inc., Piet Dekker, Jan Hendriks en Carel Copier. In hun muziek zitten veel muzikale invloeden verwerkt, van reggae tot Surinaamse muziek en van Chopin tot punk. Al met al een leuk pretentieloos amusement of, zoals ze zelf zeggen: 'We maken swingende Nederlandstalige bietmuziek'. Geen muzikale hoogstandjes, maar voor het motto 'als we maar lol hebben' is toch ook wel wat te zeggen. Ruud van Dulkenraad |
|
Post Reply | |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |