Home
Forum Home Forum Home > Doe Maar > Algemeen
  New Posts New Posts
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Concert Lotto Arena - Een kritische terugblik

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sylver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Concert Lotto Arena - Een kritische terugblik
    Posted: 27-Januari-2013 at 01:31

Quote De Nederlandse band Doe Maar was begin jaren ’80 het middelpunt van zo’n overweldigende mediahype dat de leden besloten te stoppen, tot groot verdriet van hysterische tienermeisjes en andere fans. In relatief korte tijd heeft de band een groot aantal ska- en reggaenummers geschreven, waarmee ze bekend kwamen te staan als een van de beste popbands van Nederland. Nu zijn we dertig jaar verder, de jongeren van toen zijn de veertigers van nu en komen naar een reünieconcert van hun vroegere helden. Doe Maar heeft in 2012 een succesvolle reeks concerten gegeven voor het populaire Symphonica in Rosso en de bandleden hadden naar eigen zeggen de smaak zo te pakken dat ze besloten om nog een tour te doen. De band geniet in België ook een zekere bekendheid, vandaar dat deze Glad IJs tour naar de Lotto Arena trekt. Reünieconcerten zijn erg populair dezer dagen en leiden altijd tot de volgende vraag: Wordt dit simpelweg het opvoeren van het bekende repertoire, of valt er ook een modern tintje aan de muziek te ontdekken?

In het publiek bevinden zich uiteraard veel veertigers, maar ook een aantal jongere mensen. De zaal is nagenoeg vol wanneer het voorprogramma opkomt: Herman in een bakje Geitenkwark. Deze vier heren timmeren in Nederland aardig aan de weg met hun komische a capella kunsten. Met slechts vier stemmen zetten ze een volwaardig popensemble neer en brengen ze onder andere een ode aan een vrouw uit het publiek en aan de smoothie. Herman in een bakje Geitenkwark kan zeker de theaterzaaltjes in België vermaken en voor een inleidend kwartiertje zijn ze hier ook best geschikt, al werkt hun laatste vierstemmige remix wel wat op de zenuwen. Tot groot plezier van het publiek start na afloop van het voorprogramma direct de schimmige intro van Doe Maar Net Alsof.

De bandleden betreden het podium en wanneer Ernst Jansz achter zijn toetsen staat, doemt vanuit de schaduwen Henny Vrienten op en begint de uitstekende doch kalme opening van de avond. De zevenkoppige band blijft ook met Zoek Het Zelf Maar Uit nog even in deze vrijdagavondsfeer hangen, waar iedereen nog wel even moet opwarmen. Doe Maar speelt en zingt echter wel erg goed, zo goed dat je als luisteraar best benieuwd bent naar wat de band zou kunnen met nieuw repertoire. Dit is er uiteraard niet, maar het valt wel op dat er in de uitvoering van de muziek veilige keuzes worden gemaakt; de band richt zich toch met name op het oude publiek. Dit is een eerlijk doel, maar allicht had er een fris tintje gegeven kunnen worden aan een aantal nummers. Het is namelijk wel merkbaar dat de zaal nog niet echt loskomt. Pas wanneer Joost Belinfante zijn komische uitvoering van Nederwiet geeft, is het publiek toch wel enthousiast.

Het valt ook Vrienten op dat zelfs bij Sinds 1 Dag of 2 de tribune niet in beweging te krijgen is. Wat niet meehelpt is dat de band zelf relatief rustig speelt. Uiteraard vertonen Jansz en Vrienten genoeg mimiek en beweging om het publiek te vermaken, maar de rest staat vrij statisch op een toch al ingetogen podium. Het decor heeft namelijk weinig extra’s te bieden. Het meest uitspringend is de rode trompet van Joost Belinfante. Maar dan zijn er nog de grote gloeilampen boven de band. Wanneer er een kapot gaat moet deze, onder grote hilariteit van zowel band als publiek, op het podium vervangen worden. Terwijl Jan Hendriks het mooie De Vrolijke Padvinder speelt, draait de reparatieploeg een nieuwe lamp in. Het blijkt namelijk dat deze lampen, wanneer ze eenmaal kapot zijn, naar beneden kunnen vallen. En zo enerverend hoeft het natuurlijk nou ook allemaal weer niet.

Dit grappige intermezzo lijkt zowel publiek als band goed gedaan te hebben, want tijdens Dansen met Alice en Radeloos zijn beide eindelijk opgewarmd. Pa is een hoogtepunt, waar alles voor het eerst echt bij elkaar komt. Hierna staan ook de tribunes voor Doris Day, Belle Hélène en Smoorverliefd. Het heeft lang geduurd, maar op het eind brengt de band de zaal echt in vervoering. Als toegift spelen ze uiteraard 1 Nacht Alleen en De Bom. Je loopt je lul achterna is een gepast einde en de band buigt nog maar eens en loopt af, misschien wel voor de laatste keer in België.

Het is fijn dat na lang wachten het concert toch een echt feest werd. Op deze manier tilt Doe Maar de avond uit boven een risicoloos reünieconcert en was het ook interessant voor mensen die niet met de muziek zijn opgegroeid. Er hadden misschien frissere keuzes gemaakt kunnen worden in decor en uitvoering, zeker gezien het succes van Symphonica in Rosso, maar op het eind kon dat het publiek niet deren en dat is uiteraard het belangrijkste. De energie en kwaliteit van Doe Maar doet de hoop leven dat ze toch nog eens een tour zullen maken en er dan een schepje bovenop doen.

< Lisanne Walma >

Bron: http://concertnews.be/recensietonen.php?id=1864&kop=Doe Maar

Ik kan dit verslag enkel en alleen maar bijtreden.
Om eerlijk te zijn was dit toch wel wat een teleurstelling...

Voor het eerst bijna exact dezelfde setlist als SIR - dat ze dezelfde nummers spelen, tot daar aan toe... maar dan ook nog eens in dezelfde volgorde... Vreemd...

Maar wat me vooral stoorde was dat men blijkbaar niet de minste moeite heeft gedaan om de arrangementen wat aan te passen. Ze speelden bijna alles hetzelfde als op de plaat...
Bovendien klonk het bij momenten ook wel wat 'leeg' - ik miste precies af en toe wat extra instrumenten. In 'De Kuip' had ik dat gevoel bijvoorbeeld totaal niet...

Waar is Doe Maar gebleven die op de vorige reünies nog stond te improviseren en af en toe eens een extra solo'tje speelde?
Nu was het wel héél veilig en ook al zijn ze nog altijd zeer goeie muzikanten, voor mij was er weinig magisch aan. Het was te geforceerd...

Versta me niet verkeerd... het blijft nog steeds mijn favoriete bandje, maar dit concert (of deze tournee) is allesbehalve memorabel te noemen...
Een zeer gemiste kans, want ze hebben zo veel meer in zich...

Nee, wat mij betreft is het nu zeker en vast niet 'klaar' - ze kunnen veel beter...!
Back to Top
Antigoon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Antigoon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Januari-2013 at 09:34
Een paar kanttekeningen bij dit verslag...  Als eerste, JLJLA is op SiR niet gespeeld, de setlist is dus aangepast. Ook schijnt er op andere concerten een medley gespeeld te zijn en dat kun je toch wel degelijk een aanpassing noemen van de show.  Misschien is de setlist wel enigzins aangepast omdat DM in vlaanderen minder impact gehad heeft als in de rest van de lage landen en men dus minder bekend is met het werk (hoewel, in de Roma te Borgerhout ging het dak er behoorlijk af een paar maanden geleden)

NATUURLIJK spelen ze veilig repertoir, en ik zeg dat met nadruk want dit is wat het grootste deel van het publiek wil horen.  Nieuw materiaal is leuk voor mensen zoals jij en ik, een obscure lied dat al 30 jaar niet gespeeld is vinden wij GEWELDIG..  maar het grootste deel van de kaartjeskopers zit daar echt niet op te wachten.

Die willen gewoon de hits waar ze voor betaald hebben. Veilig, maar gewoon zoals het grootste deel van het publiek het wil...
Back to Top
callie View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote callie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Januari-2013 at 13:11
Naar alles wat ik hoor en lees sinds de start van Glad Ijs lijkt me dit een vrij eerlijke recensie. Het gaat inderdaad om wat de meute wil horen, en dat zijn de gangbare nummers. Het gaat om het sentiment, een stuk kwaliteit lijkt op een lagere plaats in het rijtje. In dit forum hoort m.i. iedereen liever 'Wat ze doet', 'Wegwerpaansteker', 'Grote Broer',' nummers van Klaar etc., toch denk ik dat DM zelf weet dat dit in de massa niet gaat werken. Jammer maar helaas. 
Ik kan na 2 februari pas zelf oordelen, ga heel veel plezier hebben, verheug me er enorm op, maar blijf hopen op ooit kleinschalige shows met juist onbekender werk. (tegen die tijd moeten wij er zelfs al bij gaan zitten;-) )

Callie

www.facebook.com/henny.vrientenfansite

www.twitter.com/hennyvrienten
www.myspace.com/hennyvrienten
www.henny-vrienten.hyves.nl

Back to Top
Angeline View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Angeline Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Januari-2013 at 18:34
Ik kan mij absoluut niet vinden in deze recensie. Nu ben ik er in Antwerpen niet bij geweest. Maar ik ben wel 2 keer in Utrecht geweest en in Enschede. En ik kan mij niet voorstellen dat de setlist in Antwerpen anders was. Er worden 3 andere nummers gespeeld dan bij Symphonica en de volgorde is ook niet hetzelfde.
En dat het publiek niet enthousiast was zegt meer over het publiek dan over Doe Maar. In Utrecht en Enschede was de sfeer wel heel goed. En beter dan bij 2 concerten van Symphonica.
Tuurlijk zou ik het ook heel leuk hebben gevonden als ze een paar nummers hadden gespeeld, die ze weinig spelen. Maar je wist van te voren al dat ze dit niet zouden doen. Ik vind Doe Maar in deze tour heel goed en ik heb erg van ze genoten.
Back to Top
Sylver View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sylver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27-Januari-2013 at 19:37
Originally posted by Antigoon Antigoon wrote:

Veilig, maar gewoon zoals het grootste deel van het publiek het wil...

Ja, maar met "veilig" bedoel ik dan vooral dat ze hun nummers gewoon spelen op een "veilige" manier.

Gewoon eens improviseren, inspelen op hun publiek, hier en daar eens een andere solo, Ernst die zich eens helemaal mag uitleven op zijn schuifschaal, ... het is er allemaal niet meer bij en dat vind ik o zo jammer...
Back to Top
fixo View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fixo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28-Januari-2013 at 13:20
Ik vond het een geweldig concert; publiek was wél enthousiast en heb Henny toch aantal keer weten te improviseren. Weet al niet meer welk nummer maar op een bepaald moment zag en hoorde je hem paar keer slappen op zijn bas en zag je de andere heren lachen.

Ook in 2000 was ik erbij maar voor mij persoonlijk was dit net een beetje "te veel", met die verhogingen op podium, dansjes, achtergrondkoortje en toestanden. Zo was Doe Maar toch niet?

Vrijdagavond leek het wel even terug begin jaren '80 en dat had ik in 2000 en 2008 niet: ikzelf zat redelijk ver van podium maar hoe ik Henny in zijn typische bewegingen over het podium zag slepen (net zoals op mijn oude VHS tapes), het kostte echt geen moeite om er helemaal in op te gaan en het leek precies zoals vroeger! :-) .

Dat de meeste bezoekers pas uit hun dak gaan toen Pa, Doris Day en consoorten werd gespeeld is natuurlijk logisch maar dat sprak mij eigenlijk minder aan. Ik genoot erorm van OK, Hé Hé, Hetzelfde Meisje en Nachtzuster bvb en ben blij dat ik het mocht meemaken!

groeten,
Geoff
Doe Maar - het beste uit de Nederpop
http://users.telenet.be/doemaar
Back to Top
Lennon View Drop Down
Top Poster
Top Poster

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lennon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januari-2013 at 09:28
De mannen stralen enorm veel pelzier uit, en dat is een enorme kick om te zien.

Dat het publiek niet mee gaat ligt naar mijn mening ook aan het publiek..

Dat de setlist wel eens wat mag worden aangepast vind ik ook.

Dansen met Alice bijvoorbeeld hebben we wel gehoord nu.. Natuurlijk zijn er nummers die ze wel zullen moeten spelen omdat men het wil horen (en da's logisch) maar haal Dansen met Alice, Rumah Sajah, 1 nacht alleen, er ook es uit.. en dan heb je met de 3 nieuwe toevoegingen erbij al zes andere nummers tov SIR.. maar goed, ik ben me er van bewust dat dit niet gaat gebeuren...

Ze spelen wat dat betreft inderdaad op veilig.. maar ik snap dat volkomen.... Vraag en aanbod..
Doe maar net alsof
Back to Top
Amorax View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amorax Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29-Januari-2013 at 15:22

Dat het publiek pas loskwam bij het kapot gaan van een lamp is natuurlijk onzin. Kijk eens naar de nummers die gespeeld worden. Dansen met Alice, doris Day en Belle Hélène zijn veel meer up tempo dan bijvoorbeeld Doe maar net alsof. De zaal reageert daarop.

Ze hebben ooit eens Doris Day als eerste nummer gedaan. Dan is de zaal meteen vanaf het begin al los. Misschien toch de setlist eens omgooien.

Back to Top
jonkofied View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonkofied Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Februari-2013 at 13:34
Ikzelf vond het een superconcert,moet toegeven die belgen hebben het ritmegevoel van een curryworst,maar het lag zeker niet aan doe maar,
Ze waren uitmuntent
beat your meat
Back to Top
fixo View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fixo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02-Februari-2013 at 14:33
Jonkofied,

Helemaal niet slecht bedoeld wat ik nu zeg (als Belg): maar als jij er ook bij was, of sowieso in Antwerpen geregeld zou komen (mag ik zeggen de meest Nederlandse stad van Vlaanderen zowel qua inwoners en  toeristen? Net over de grens weet je en sowieso in trek bij de Noorderburen zoals wij zeggen), dan heb je allicht ook gemerkt/gezien/gehoord dat het merendeel van de bezoekers in feite Nederlanders waren, niet? Was in 2000 trouwens ook zo en wat mij betreft als Nederland fan prima zo!

Dus curryworst, boulet, rookworst of frikandel: als je van mening bent dat het ritmegevoel niet juist was, het lag misschien wel aan "het publiek" maar zo maar even "de belgen" zeggen, beetje raar, niet? Wink

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.